ریفرال (Referral) در سادهترین تعریف ، به عمل معرفی یا ارجاع یک شخص ، کسب و کار ، خدمت یا محصول به شخص یا سازمان دیگر توسط یک منبع سوم (معمولاً یک فرد راضی) گفته میشود . این مفهوم در هسته خود بر پایۀ اعتماد و توصیه بنا شده است .
ریفرال یک استراتژی قدرتمند و مبتنی بر اعتماد است که در آن ، رضایت یک فرد (ارجاع دهنده) به قدری بالا است که حاضر میشود اعتبار خود را برای معرفی یک محصول ، خدمت یا فرد به کار گیرد .
این استراتژی در حوزههای مختلفی مانند : بازاریابی ، منابع انسانی و پزشکی کاربرد دارد و به دلیل هزینه کم و اثر بخشی بالا ، به یکی از ارکان اصلی رشد بسیاری از کسب و کارهای موفق تبدیل شده است .
منافع حاصل از معرفی در ریفرال مادامی که ارتباط بین مشتری و فرد جدید ادامه دارد و معامله انجام میشود پایدار خواهد بود .
و شامل معامله اول یا تعداد خاصی نمیشود .
#ریفرال
☑️ کانون تولیدکنندگان میوه خشـک ایران ، مشاوری صادق ، تلفیقی از علم و تجربه
دیدگاهها